.:: Experiment, Experience & Enjoy ::.

Tantrum


Dulu², mase anak baby lagi ada la jugak baca info pasal tantrum budak².. dan mase tu belum mengalami nya. bila anak² yg baru 2 org ni mula menginjak usia ‘toddler’, tetiba kena kat anak sendiri lak. yg sorang kuat menangis mase kecik..dah besar sikit ni kurang dah. yg sorang lg sudah mula nampak tantrum nye..bila x dpt ape yg dia nak, start la menjatuhkan diri di lantai dan capai ape saja brg and..campak. mknan kat tgn pun dicampaknye..huhu. ade yg sempat kami tangkap..(mcm main bola baling lak..), ade yg dpt elak dr kena, ade yg dush tepat ke sasaran..aduh!

Kdg² kita mungkin dah tahu cara nk mengatasinya, tapi buat ke x tu..rase nya itu cabarannya. so abi & ummi kena saling peringat each other ye😉 .. demi anak² tersayang.. demi amanah ini.

Sharing is caring:

Panduan menangani panas baran anak-anak:

  • Jika kanak-kanak baran disebabkan ingin memiliki sesuatu yang dia tidak dapat, biarkan saja dan jangan layan kehendaknya. Sebaliknya mereka perlu diawasi supaya berada dalam keadaan selamat.
  • Pindahkan anak dari tempat yang menyebabkan mereka baran.
  • Jauhkan objek yang membolehkan kanak-kanak dapat capai. Cuba alih perhatian kanak-kanak itu jika perlu.
  • Letakkan di sudut tertentu seperti atas kerusi dalam jangkamasa tertentu.
  • Kanak-kanak, kurang perhatian (contoh membiarkan diri dimarahi oleh ibu bapa) adalah lebih baik tidak mendapat layanan.
  • Beri perhatian ketika kanak-kanak berkelakuan baik daripada melayan ketika mereka dalam keadaan baran.
  • Beri mereka masa sekurang-kurangnya satu minit untuk setiap tahun mengikut umurnya lakukan begitu sehingga mereka dapat mengawal baran
  • Tenangkan diri. Panas baran kanak-kanak akan bertambah teruk jika ibu bapa berada dalam keadaan tidak tenang.
  • Tenangkan perasaan anak-anak yang panas baran.
  • Beritahu si kecil, mengapa mereka perlu bertindak demikian.
  • Perlu bersikap tegas.
  • Selepas selesai dan diberi masa berehat, jangan memarahi mereka lagi.
  • Cari penyebab apabila berlakunya baran itu dan cuba selesaikan secara berperingkat.
  • Beri pujian kerana ia dapat menenangkan diri dan dapat mengawal emosi diri mereka sendiri

untuk artikel penuh klik sini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: